Novatech: Van complexiteit naar eenvoud
Novatech International is een Belgisch familiebedrijf dat onderzoekt, innoveert en oplossingen creëert om gemakkelijker en beter te bouwen, onderhouden, beschermen en herstellen. Novatech richt zich zowel op de professionals als op de doe-het-zelvers wereldwijd. Haar meest gekende product, Tec7 doet bij veel mensen een belletje rinkelen.
Bij Novatech draait alles rond drie pijlers: kwaliteit, innovatie en eenvoud. Met die pijlers wil Novatech de job van elke vakmens professioneler en gemakkelijker maken. Haar missie: complexiteit eenvoudig maken.
Die missie geldt niet enkel voor haar klanten. Ook de interne bedrijfsvoering en processen wil Novatech zo eenvoudig en kwaliteitsvol mogelijk laten verlopen. Die ambitie vertaalde zich twee jaar geleden in de beslissing om bedrijfsprocessen opnieuw beter te digitaliseren. De verouderde ERP applicatie werd vervangen door Microsoft Dynamics NAV. Microsoft Dynamics NAV moest processen in finance, order-to-cash en logistiek nog vlotter en eenvoudiger laten lopen. Daarenboven wilde Novatech zich ook digitaal klaar maken voor de uitdagingen van morgen.
“De consultant van Mentor and Men nam de brugrol op tussen onze business mensen en de implementatiepartner. Daardoor begrepen we elkaar een pak beter”, Tim Verbruggen, IT Director Novatech International
Na go-live waren echter nog niet alle processen afgestemd op het nieuwe ERP platform, waardoor regelmatig toch enige frustratie opdook bij medewerkers en klanten. Orders en verzendingen bleken niet 100% gestroomlijnd te gaan in de applicatie, facturaties liepen niet vlekkeloos. Novatech had nood aan expertise in zowel Microsoft Dynamics NAV als in het hands-on helpen van medewerkers bij het gebruik van de nieuwe applicatie. Ook zocht Novatech expertise in het samenwerken en challengen van de implementatiepartner.
Mentor and Men stapte aan boord en wist dankzij haar kennis en hands-on aanpak het vertrouwen te winnen van de teams in operations, customer care, finance en sales.Door coaching en training door de consultants wisten de teams hun initiële twijfel ten opzichte van Microsoft Dynamics NAV om te buigen naar adoptie. In co-creatie werden issues grondig geanalyseerd en oplossingen uitgewerkt.
“De mensen in mijn team zijn op een hands-on manier geholpen en gecoacht door Filip van Mentor and Men. Hij liet ze niet los. Tot op vandaag is mijn team echt empowered”, Petra Dupont, Hoofd Customer Care
Eens processen vlot verliepen, hielp Mentor and Men ook met beheer van masterdata en het opmaken van tal van rapporten: business informatie gebaseerd op correcte data die het management on the spot helpt om snel de juiste beslissingen te kunnen nemen.
Parallel voerde Mentor and Men op vraag van Novatech een behoefteanalyse uit voor een CRM-applicatie, met als doel client engagement verder te versterken. We brachten customer journeys in kaart, en processen omtrent hoe omgaan met klantenklachten. De analyse leidde tot een degelijke CRM-vendorselectie.
Vandaag scoort de expertise in Microsoft Dynamics NAV en procesoptimalisatie bij de teams van Novatech sterk. Het bedrijf plant intussen een volgende stap in interne procesinnovatie en wil meer buitenlandse dochterbedrijven integreren in Microsoft Dynamics NAV.
Dit verhaal van samenwerking met Novatech International rond post-go-live support en adoptie van nieuwe manieren van werken ligt Mentor and Men na aan het hart. Volharding, vertrouwen en expertise hebben geleid tot het ombuigen van complexiteit naar eenvoud. De cirkel is mooi rond.
Herken je jouw organisatie in dit verhaal? Mentor and Men is at your service, om je te helpen bij digitale business transformatie.