Our stories header

De kunst van Change Management

Scroll to main content

Hoe zorg je voor adoptie van veranderingen in processen, applicaties, organisatie en zelfs cultuur en houding?

Weet je nog hoe gemakkelijk gasten langgeleden hun gedrag aanpasten bij het hergebruiken van badhanddoeken in hotels? Hoe een simpele ‘Handdoek hergebruik’-kaartje een wereldwijde verandering teweegbracht, met een enorme impact op het gebruik van water en detergenten? 

Niet alle veranderingen in gedrag en gewoontes lopen even vlot. 

Neem nu CRM- of ERP-implementatieprojecten. Het is niet altijd even gemakkelijk voor mensen om zomaar op een nieuwe manier te gaan werken. 

Onze ervaring leert dat traditioneel projectmanagement zich nog te eenzijdig richt op de technische kant van verandering. De menselijke kant wordt vergeten, vaak onder het mom ‘geen tijd, geen geld’.  

Nochtans is Change Management onontbeerlijk bij élk project. 

Verandermanagement is een gestructureerd proces en een reeks plannen om de menselijke kant van verandering te leiden. 

De aanpak bestaat uit drie fasen: het voorbereiden op verandering, het managen van de verandering en het bestendigen van het resultaat. 

Vijf belangrijke elementen zijn belangrijk: 

• Bewustwording van de noodzaak van verandering – “Ik begrijp waarom...” 
• Verlangen om de verandering te ondersteunen en eraan deel te nemen – “Ik heb besloten om...” 
• Kennis over hoe te veranderen – “Ik weet hoe ik...”
• Vermogen om gewenste vaardigheden en gedrag te implementeren – “Ik ben in staat om …” 
• Versterking om de verandering te ondersteunen – “Ik zal doorgaan met ...” 

Het begint allemaal met een duidelijk begrip van het WAAROM,  - een duidelijk en gemeenschappelijk beeld van het doel, de North Star (zoals we het bij Mentor en Men noemen). Het bedrijf moet het verhaal op elk niveau in de organisatie helder kunnen brengen, waarom de verandering nodig is . Hier speelt de hoofdsponsor een belangrijke rol, evenals zijn managementteam. 

Maar sponsoring alleen is niet genoeg. Er zijn vijf invloedrijke kanalen, waarvoor een duidelijk plan wordt ontwikkeld: sponsoring, communicatie, coaching, training en weerstandsmanagement. Te vaak beperkt Change Management zich tot communicatie en training, maar dat is niet genoeg om bewustwording & verlangen om te veranderen te creëren. 

Het is de rol van de Change Manager of Practitioner om deze change plannen op te maken en de hoofdsponsor, het leiderschapsteam, managers & supervisors, het projectteam, de trainers en HR te begeleiden bij het oefenen en inzetten van verandermanagementtechnieken om mensen aan boord te krijgen van verandering. 

Denk nog ’s terug aan dat kleine kaartje ‘Handdoek hergebruiken’ in hotelkamers, waarop tot op vandaag deze tekst staat: 

“Elke dag gebruiken we duizenden liters water en tonnen wasmiddel in ons hotel om badhanddoeken te wassen die slechts één keer zijn gebruikt. Beslis voor jezelf. Een handdoek op het rek betekent 'Ik zal het opnieuw gebruiken'. Een handdoek op de grond betekent 'Gelieve om te ruilen'”. 

Dit kaartje bevat alle elementen van degelijke Change Management.  

Bedenk ‘s wat de reactie van hotelgasten zou geweest zijn op een tekst als "Hergebruik uw handdoek, alstublieft. Het bespaart ons geld". 

Hetzelfde geldt voor CRM & ERP implementaties. Te veel sponsors beschouwen ze nog steeds als puur kwantificeerbare IT-projecten, met ontevredenheid en suboptimale resultaten na go-live. 

Aandacht besteden aan de menselijke kant van change is een must, bij élk project.  

Mentor en Men helpt uw organisatie bij de kunst van Change Management. 

Contacteer ons. 

Hartelijke groeten, Luc  
Partner van Mentor and Men 

 

 

 

Mentor and Men CVBA
Brusselsesteenweg 159 | 9090 Melle | België
T. +32 (0)9 324 11 64
administration@mentorandmen.be
BE 0640.941.950