Santens - Koers bepalen in een sterk veranderende markt
Santens is een Belgisch toonaangevend familiebedrijf in B-to-B distributie en dienstverlening van raam-, deur- en meubeldeurbeslag, gereedschappen, slimme toegangsoplossingen en persoonlijke beschermingskledij.
Klanten bestellen via de webshop, vertegenwoordigers, de commerciële binnendienst of de winkels, en kunnen goederen ophalen in de winkels of via levering op locatie.
De bevoorrading gebeurt vanuit het centraal distributiecentrum in Merelbeke, waar ook het hoofdkantoor van het bedrijf zich bevindt. De cultuur onder de 200 medewerkers kan je samenvatten als ‘Klant is koning’.
“De strategische oefening van Mentor & Men was een echte knaller. Het hielp mij, als kersverse CEO, om uiterst snel te schakelen doordat ik heel snel een duidelijke situatie-scan kreeg. Enkele maanden later konden we reeds starten met de uitrol van onze strategie doorheen het bedrijf. Bovendien waren de talrijke brainstormingsessies een wezenlijke hulp om de teamspirit binnen het directieteam te versterken!”, Wim Vercauteren, CEO Santens.
Bouwsector verandert snel
Het vak van B-to-B distributie verandert snel. Klanten consolideren en worden zelf grote spelers, de bouwsector trekt voluit de digitale kaart en kent een aanhoudende renovatiegolf. Verkoop verloopt meer en meer via digitale kanalen.
Digitale klantenbinding wordt de norm. Bovendien groeit de concurrentie van buitenlandse webshops razendsnel.
“Mentor and Men pakte het Visie- en Strategie-project methodologisch en echt op maat van Santens en in co-creatie aan. Hun sectorkennis zorgde ervoor dat we op korte termijn tot de aangepaste missie en de nieuwe strategie kwamen”, Gaëtane Santens, PR Directeur en hoofdaandeelhouder Santens.
Van organisatiescan en alternatieve business-modellen tot strategisch plan
Santens wil in die snel veranderende wereld een toonaangevende speler zijn en selecteerde Mentor and Men om hen te begeleiden in het uitwerken van een visie en strategie op maat van het bedrijf. Volgend op een organisatiescan werden diverse kansrijke business-modellen geëvalueerd. Eens de visie helder, werkte het managementteam, onder begeleiding van Mentor and Men de strategie en het operationeel plan in detail uit.
“De expertise en tonnen energie van Mentor and Men hebben op korte tijd niet alleen geleid tot een heldere strategie. Als managementteam zijn we dichter naar mekaar gegroeid, we connecteren, er is meer ruimte voor feedback en open communicatie. Ons commitment is een stevige basis om onze doelen effectief te realiseren”, Paul Cassiman, Commercieel Directeur Santens.
Sterkere groepsdynamiek
Het senior managementteam werkte in groep de nieuwe strategie uit. Dit vormde de basis om te bepalen hoe Santens zich intern en extern nog beter kan organiseren (commercieel, processen & systemen, organisatie, financieel) om de doelstellingen zo effectief, duurzaam en efficiënt mogelijk te bereiken.
Santens wil de top-of-mind-partner zijn voor haar klanten én leveranciers, met een sterk uitgebouwd e-commerce kanaal. Bovendien wil de familie en het management van het bedrijf een duurzame onderneming maken.
“Onze ambities reiken ver. We vonden in Mentor and Men de juiste partner om die ambities te challengen. Zij trokken ons uit onze comfortzone, ze waren kritisch en hielpen ons met het vertalen van onze doelen naar een strategisch plan voor de komende vijf jaar”, aldus Günter Santens, Productdirecteur en hoofdaandeelhouder Santens.