KLANT CENTRAAL
CUSTOMER-CENTRICITY = KLANT IN HET HART!
"Welk product of welke dienst kan ik aan onze klanten verkopen?"
"Welke relatie moeten wij aangaan met onze klanten?"
"Hoe kunnen wij geld verdienen aan onze klanten?"
Als dit het soort vragen is dat je jezelf als bedrijfsleider stelt, kan het zijn dat je ver zult achterblijven om duurzame groei en winst te ontketenen.
Begin met het vervangen van ik, ons of wij door DE KLANT *.
Wat heeft onze klant nodig en hoe kunnen wij helpen? Welke relatie verwachten onze klanten dat we met hen aangaan? Welke waarde moeten onze klanten zien voordat ze bereid zijn te betalen? Hoe kunnen we zinvol en aangenaam zijn in elke ontmoeting met onze klant?
Dat is het soort vragen dat door de aderen van elke organisatie zou moeten gaan. In alle divisies, niet alleen in marketing, verkoop of klantenservice. Of het nu gaat om inkoop, productie en operationele efficiëntie, verkoop, maar ook finance en HR, elke bedrijfsbeslissing moet gebaseerd zijn op het effect van het resultaat op de klant.
Bij client centricity gaat het erom de daad bij het woord te voegen. Een company wide engagement voor het succes van de klant komt op veel manieren tot uiting. Deze bedrijven ...
- Anticiperen op de veranderende behoeften en wensen van klanten
- Verzamelen klantgegevens (zoals Churn, NPS, CLV) en delen ze tussen afdelingen
- Zijn gemakkelijk bereikbaar
- Ontmoeten de klant persoonlijk
- Bieden proactief klantenservice
- Kijken verder dan de verkoop
Klanten écht centraal stellen, in de kern van het bedrijf, gebeurt niet van de ene op de andere dag. Het spoort aan om processen en structuren stap voor stap opnieuw in te richten. Er is een heel team voor nodig (niet alleen de verantwoordelijke C-levels) om zichzelf in de schoenen van de klant te verplaatsen, om client effort te minimaliseren, en de klantwaarde te maximaliseren.
Stelt iedereen in uw organisatie uw klanten op de eerste plaats?
Wij begeleiden bij Mentor and Men graag uw organisatie om er een écht client centric bedrijf van te maken.
* Klant is hier van toepassing op klanten in B2C en in B2B (2C). De dualiteit van dat laatste (uw klant in B2B heeft misschien zijn eigen klanten als B2C) voegt alleen een dimensie toe aan de uitdaging!