Our stories header

7 Vragen om de Data Maturity van je bedrijf in te schatten

Scroll to main content

Data is the new gold. Het bedrijf dat op de beste manier haar data verzamelt, beheert en gebruikt komt met de beste innovaties op de markt. Dat is vandaag al zo, maar is een game changer voor morgen. Tegen 2030 vormen data collection en data-analyse dé basis van alle toekomstige diensten en bedrijfsmodellen.

Als consultants in digitale business transformatie kennen we de cruciale rol die data al jaren speelt maar al te goed. In elk klantenproject zetten we data kwaliteit en data governance hoog op de agenda. Het slim connecteren van kwaliteitsvolle data kan immers innovaties in gang zetten, het helpt mensen om betere beslissingen te nemen.

Eye for data

Data is the new gold
Maar slimme rapporten nog veel meer
                                                                       

Data heeft het potentieel voor bedrijven om zich slim en sneller aan te passen aan markten die continue veranderen.

Dat gaat het verschil maken tussen koplopers, meelopers en achterblijvers

Data makes companies smarter

Volgende vragen zetten bedrijven op weg om een idee te krijgen hoe het met hun data maturity gesteld staat:

  1. Bevindt dezelfde data zich op meerdere plekken?
  2. Hoe wordt datakwaliteit bewaakt?
  3. Moet bepaalde data telkens opnieuw uitgelegd of verklaard worden?
  4. Hoeveel hulp heeft een gebruiker nodig bij het zoeken naar data?
  5. Hoeveel tijd spendeert een gebruiker om data te vinden?
  6. Kan de gebruiker een overzicht raadplegen van alle data en rapporten?
  7. Is er een overzicht van beschikbare data over afdelingen heen?

De antwoorden op deze vragen geven een zicht op de data maturity van een bedrijf.

Data is één ding. Data combineren en slimme rapporten opmaken is iets anders. Het opzetten van data governance en master data management is onderdeel van elk project in digitale business transformatie. Mentor and Men helpt haar klanten met beheer en de selectie van systemen en externe partijen.

Om op een correcte manier data uit verschillende bronnen te combineren tot inzichtelijke rapporten, is het belangrijk om data éénduidig te definiëren, te beschrijven en te catalogeren.

Een data cataloog is hierbij een slimme tool die gebruikers van data toelaat om zelf rapporten te maken en correct te interpreteren. Zo’n tool connecteert bronnen die het bedrijf al gebruikt, denk aan Microsoft Power BI, Tableau, Snowflake of Word en Powerpoint documenten op Sharepoint.

In de tool wordt data uitgelezen, opgehaald en geduid. De definitie en herkomst van data is kristalhelder voor de gebruiker, zodat die de data nu kan combineren tot nieuwe rapporten en KPI’s. De doelstelling is om mensen meer en juister gebruik te laten maken van data. Dat kunnen we bij Mentor and Men alleen maar toejuichen.

data catalogue

Mentor and Men CVBA
Brusselsesteenweg 159 | 9090 Melle | België
T. +32 (0)9 324 11 64
company.info@mentorandmen.be
BE 0640.941.950